Monday, September 20, 2010

DIET starts today :)

Selamat pagi semua :)
tgk title pon dh tau saya nak cakap pasal diet.

 
(picture courtesy of Google)

hmmmm disebabkan saya makan xhengat dunia sepanjang aidilfitri ni. From 1st day raya sampai la smlm genap 10 Syawal. Dan saya memang telan semua yang dihidangkan dengan jayanya haha. (Padan muka kau shakirin, harini baru nk menyesal)
Hasil dr 10hari beraya ni, jeans mmg dh makin sendat, baju mmg dah makin keta; even baju kurung pon terasa kesendatannyaaaaa. oh please go away la wahai lemak2ku sekali. isk rasa macam dah ada 50% lemak dlm badan ni haha.
So mulai harini saya berazam untuk mulakan diet saya yang xseberapa ni hehe. saya bukanlah seorang yang fanatic dengan diet ni. saya cuma diet utk mengurangkan beberapa kilo berat badan dan yang penting skali untuk menyihatkan tubuh badan saya :)

(picture courtesy of Google)


Aaaa hajat dihati mmg la nak selim macam gambar yang sebelah kanan ni kan. sigh. apakan daya, tulang saya tidaklah sekecil ituuuu. (memang kau xboleh nampak kecil macam tu lah shakirin)


(picture courtesy of Google)


Dan saya bukanlah melakukan any belly dancer haha. Gambar di atas cuma sebagai hiasan. cute kan snail ni?? :)

(picture courtesy of Google)


wahhh nak diet macamana lah nihhhhh?
ok. mcmni lah. here's my diet plan :)
1. Never skip breakfast, lunch and dinner.
    Breakfast - Nasi lemak / roti canai
    Lunch - Nasi / bihun
    Dinner - Nasi / bihun
2. Tak makan terlalu banyak dan tak terlalu sikit. Cukup2 ja :)
3. Dinner seboleh2nya saya akan makan before 8pm la. Before maghrib maybe :)
4. mmm disebabkan say suka pd ice-creammmm. mana boleh xmakan kan. mmm maybe makan ice-cream once a week ja kot hehe
5. InsyaAllah saya akan perbanyakkan berjalan. Since saya baru terbaca tentang duduk lama2 boleh menyebabkan seseorang itu menghidap diabetis wlpn org tu xgemuk. ini fact ok kawan-kawan. Maybe ni bukan kesan jangka pendek; jangka panjang maybe. Oleh itu kepada semua yang berkerja di office, jangan duduk lama2 ok. bangun la sekejap setiap sejam k.
6. Minum air kosng banyak2. Seboleh2nya saya akan habiskan 2-3litre air kosong during office hour. InsyaAllah. Air kosong sangat2 bagus utk pembuangan lemak dan toksin ye. ini pon fact ok bukan ayat reka2 by me hehe.
7. mmm apa lagi eh. makan buah maybe. disebabkan saya bukan penggemar sayur-sayuran, oleh itu saya akan menggantikan pengambilan sayur-sayuran dengan memakan buah-buahan. 1-2 serving per day insyaAllah.
8. No fast food please shakirinnnnn. If during lunch tu dh mkn fast food, dinner xboleh amek nasi. Just makan cereal or roti ( ringan2 ja la)
9. Semestinya tidak akan dilupakan; Cocoa Collagen Power Plus. mmm next post la saya cerita pasal khasiat2 ccpp ni ye. 
10. Last skali maybe nak cari slimming cream / scrub kot. tp xtau lagi nk pkai brand apa. Maybe dalam minggu ni baru nak decide

ok ini sajalah plan saya. plan ni saya publish bukan sahaja untuk peringatan kepada diri sendiri, tapi of course la utk share dgn semua pembaca blog ini :)
plan ni saya buat based on 10 Diet Rules by Beyond Dieting Website. tp bukanlah saya copy and paste ja. and saya pon bukan la follow exactly 10 Diet Rules ni. Ianya saya jadikan sebagai garis panduan untuk membuat diet plan yang sesuai dengan badan saya hehe.
Kalau ikutkan 10 Diet rules ni, xboleh amek nasi langsung ok. tp saya ni berlidah melayu, mana boleh xmakan nasik. At least sehari sekali kena jugak makan. And kena minum green tea tu saya xminum la sbb i hate green tea. sangatlah xsedap huhu. and adala beberapa rule lain yang ubah ikut citarasa sendiri hehe
oklah, till then..byeeee. Nantikan post pasal Cocoa Collagen Power Plus pulak k lepas ni hehe

Love,
Ien

No comments:

Post a Comment